Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram, Twitter of toch Snapchat? Zie jij door de bomen het bos niet meer met alle social media kanalen? Ik merk dat veel ondernemers het lastig vinden om een keuze te maken waar ze hun aandacht nou aan moeten besteden. En dan maar lukraak allerlei accounts aanmaken en daar af en toe iets op posten. Wat weer leidt tot een heleboel ‘slapende’ accounts van bedrijven. Terwijl social media juist hele goede kanalen zijn om je kennis te delen en interactie met je (potentiële) klanten aan te gaan.

Focus op het belangrijkste kanaal voor je doelgroep

Ik ben ervan overtuigd dat je beter één kanaal goed in kunt zetten dan een heleboel kanalen half. ‘Maar welke dan?’, hoor ik je vragen. Nou, dat is eigenlijk heel simpel. Onderzoek waar je doelgroep gebruik van gemaakt en zorg dat je ze daar raakt met relevante content. Richt je je op verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld bedrijven en consumenten? Bepaal dan welk kanaal je wilt gebruiken voor welke doelgroep en kies welke content daarbij past. Zo kan je elke groep bereiken met de juiste boodschap.

Afgelopen week publiceerde Newcom het Nationaal Social Media Onderzoek 2018. Hierin staat precies welke social media kanalen gebruikt worden door de verschillende leeftijdsgroepen.

social media kanalen naar leeftijdBron: Nationaal Social Media Onderzoek 2018 – Newcom

Facebook gebruik daalt onder jongeren

Opvallend hierin is dat het gebruik van Facebook onder jongeren tot 20 jaar daalt. Als belangrijkste redenen hiervoor geven ze aan dat er te veel mensen op zitten waar ze niks mee hebben, dat ze zich er niet meer thuis voelen en dat het ze te weinig oplevert. Bovendien vinden ze andere social media als Instagram, Snapchat en YouTube gewoon leuker. Bij de oudere leeftijdscategorieën gaat Facebook nog steeds aan kop. Alhoewel Instagram ook hier terrein aan het winnen is. Het gebruik van Instagram groeit in alle leeftijdscategorieën.

LinkedIn voor de zakelijke doelgroep

LinkedIn is het belangrijkste voor de zakelijke markt. Richt jij je op bedrijven? Dan moet je hier zeker aanwezig zijn. Afhankelijk van het soort bedrijven waar je je op richt, kan je er ook voor kiezen een Facebook pagina te maken. Mijn ervaring is dat met name kleine, startende, ondernemers veel op Facebook te vinden zijn.

WhatsApp

WhatsApp staat in bijna alle leeftijdscategorieën bovenaan. Wie gebruikt dit nou niet? Steeds vaker wordt dit door bedrijven ingezet als tool voor klantenservice, waar het ook een perfect kanaal voor is. Jij vindt het toch ook fijn dat je je vraag aan een klantenservice via WhatsApp kunt stellen waar en wanneer het jou uitkomt? Let er hierbij wel op dat je snel reageert. Mensen verwachten op een appje nou eenmaal sneller een reactie dan op een e-mail. WhatsApp gebruiken voor een campagne is nog niet zo gebruikelijk, alhoewel dat steeds vaker gebeurt. Dit vraagt wel wat meer creativiteit dan een doorsnee Facebook post.

De juiste content

Elke kanaal vraag om z’n eigen soort content. Op Facebook kan je hele verhalen kwijt en bouwen aan een community. Op Instagram gaat het vooral om foto’s of korte filmpjes. Heb je veel video’s? Start dan in ieder geval een YouTube kanaal. En wil je op Snapchat aan de slag, moet je wel met iets komen wat echt cool is om de aandacht van de jeugd te trekken. Eén post maken en die op alle kanalen delen, werkt meestal niet. Houd bij de keuze van je kanaal dus ook rekening met de content die je wilt maken.

En, last but not least, vraag je vooral af in welke content je doelgroep geïnteresseerd is. Hiervoor moet je op zoek gaan naar de ‘content sweet spot’, de overlap tussen jouw expertisegebied en de pijnpunten van je doelgroep. Een mooi onderwerp voor een volgende blog ;).

Wil jij eens sparren over welk social media kanaal het meest geschikt is voor jouw doelgroep? Laat het me dan weten, ik denk graag met je mee.

Martine van Ruitenbeek

Martine van Ruitenbeek

Ik ben marketeer en eigenaar van YUST Marketing. YUST Marketing staat voor Your Unique Story Told. Ik geloof dat elke ondernemer bijzonder is en zijn eigen unieke verhaal heeft. Alleen is dit soms lastig te verwoorden. Daar wil ik graag mee helpen. Zodat jij als ondernemer je kan bezighouden met je eigen passie, het ondernemen.